Kärsimyksen syitä

Kukaan ei pidä kärsimyksestä ja voimmekin kysyä, miksi maailmassa sitten on niin paljon kärsimystä? Nautinto ja tuska, ilo ja kärsimys, onnellisuus ja surullisuus ovat kaikki vain saman kolikon vastakkaisia puolia ja se on elämä. Emme voi kokea vain yhtä ilman, että automaattisesti koemme toisenkin.

Mutta jos emme halua kärsiä, mitä meidän pitäisi tehdä? Täytyy olla voima, joka työntää meitä kohti kärsimyksen syytä, ja tämä voima on pakottava tarve saada identiteetti.

Joogassa osoitetaan, että Sisäinen Itse, olemuksemme todellinen Itse on kuolematon ja ääretön, kaikkien fyysisten tai mentaalisten rajoitusten tuolla puolen, kaiken kärsimyksen, harhaluulon ja pettymyksen tuolla puolen. Silti, johtuen kosmisen illuusion voimasta, emme näe omaa olennaista todellista luontoamme – toisin sanoen olemme täysin tietämättömiä sen suhteen, mitä todella edustamme. Tämä tietämättömyys sallii sen, että meillä on identiteetti, joka erottaa meidät universumista. Tämän vuoksi samaistumme kehoomme, joka on vain Itsen ilmaisemisen väline, Itsen joka on meissä olevan jumalallisuuden kipinä. Olennainen virheemme on se, että samaistumme kehoomme, mieleemme ja persoonaamme.

Jos listaisimme kärsimyksen syitä, nämä olisivat niitä:

Ihminen kieltää todellisen, jumalallisen luontonsa, ikuisen hengen, joka on kipinä Isä Jumalalta, kaikkitietävä ja täynnä rajatonta autuutta. Tämän tietämättömyyden takia hän samaistuu kehoonsa ja persoonallisuuteensa, jotka ovat keinoja ja välineitä, joiden kautta hän ilmaisee itseään tässä maailmassa. Tämä samaistuminen luo paljon kiinnittymistä ja inhoa. Fyysisen maailman luonne on muuttuva eikä ihmisellä ole yhtään todellista voimaa vaikuttaa ulkoisiin tapahtumiin. Tämän vuoksi hän ei voi vakuuttaa tai suojella itseään käyttäen niitä asioita, joihin hän on kiinnittynyt. Hän voi aina välttää asioita, joita kohtaan hän tuntee inhoa. Siten hän kärsii ja kokee koko joukon negatiivisia tunteita kuten pettymystä, ilkeyttä, epäilystä, kateutta, vihaisuutta, pelkoa, mielipahaa, katkeruutta, vihaa. Kaikki nämä ilmaantuvat, koska hän ei saa sitä mitä haluaa. Se välttämättömyys, että fyysinen keho on säilytettävä parhaassa mahdollisessa kunnossa sen tehtävän loppuun asti tämänhetkisessä elämässä, määrää luonnollisen kiinnittymisen sitä kohtaan. Ihminen kärsii, jos keho vahingoittuu tai on vaarassa.

Joten tietämättömyys ja kärsimys ilmenevät neljän sisäisen käyttäytymistyypin kautta, jotka jättävät syvät jälkensä ihmisen elämään.

Egon ja yksilöllisyyden katala tunne

Tämä samaistuminen ohjaa kaikkia hänen tekojaan ja saa aikaan itsekkyyttä, sokaistumista, kun tulee menestystä (”olen vahva, voimakas, älykäs, minä onnistuin”) ja kärsimystä ja häpeää, kun tulee epäonnistumisia (”epäonnistuin, olen sairas”).

Kiinnittyminen

Tetämättömyyden tämä puoli tarkoittaa sitä, että samaistat itsesi nautinnollisten kokemusten kanssa, jotka muodostuvat syynä ne muistot, jotka tuottavat miellyttäviä vaikutelmia.

Inho

Tämä tietämättömyyden puoli tarkoitta sitä, että vellotaan kurjissa tiloissa ja se ilmenee epämiellyttävien kokemusten muistamisen seurauksena. Tämä antaa meille halun taistella vastaan, vastustaa, kostaa.

Kuoleman pelko

Tämä on taipumus tarttua elämään, joka tuo meidät takaisin ensimmäiseen vaiheeseen: ihmiset takertuvat egoonsa kuin pelastusveneeseen myrskyisällä merellä. He tukahduttavat kuoleman pelkonsa, kadottavat itsensä lyhytaikaiseen illuusioon hetken ikuisuudesta, jotta he voisivat unohtaa sen sen sijaan, että he hyväksyisivät elämisen ja kehittyisivät kehittäen itseään ja auttaen ihmiskuntaa kehittymään tällä kohottavalla tavalla.

Kaikki tämä tapahtuu, koska emme näe joitain toimintamme mahdollisuuksien olennaisia puolia manifestoituneessa maailmassa, kuten: Jokainen asia tai ilmiö, jonka haluamme oivaltaa, on ollut olemassa, on olemassa ja tulee aina olemaan makrokosmisessa Absoluutissa.

Meidän on oltava tietoisia siitä, että jokainen energia, asia tai ilmiö kuuluu Universumille. Voimme omistaa sen vain väliaikaisesti, poikkeuksena Olennainen Itse. Tulemme tähän maailmaan ilman mitään voimaa tai elementtiä ja lähdemme täältä samalla tavalla. Jotkut eivät omista tätä edes olemassaolonsa aikana. Toisin sanoen me vain lainaamme tietyn voiman tai tietyn asian universaalilta, makrokosmiselta manifestaatiolta.

Mikä tahansa asia, ilmiö tai energia jaetaan lain mukaisesti. Ei ole onnea, huonoa onnea tai päähänpistoa. Karman laki, teon ja sen vastavaikutuksen, syyn ja seurauksen laki toimii kaikkialla, kaikissa tapauksissa. Jooga on käytännöllistä filosofiaa. Se ei vain analysoi, miksi me kärsimme, vaan tarjoaa myös ratkaisuja siihen, miten ylittää tämä kärsimys, miten päästä kivun – nautinnon, ilon – kärsimyksen, jne. vaihtelujen yli. Yksi parhaimmista ratkaisuista on se, että opimme olemaan vähemmän kiinnittyneitä, mitä tulee asioiden, ystävien, rakkauden, materialististen ja sosiaalisten tilanteiden saamiseen ja saavuttamiseen.

Toinen keino suunnata mieli positiivisesti on ajatella ja loihtia esiin tietyllä hetkellä tuntemamme negatiivisen tilan vastakohta. Vähitellen, jos olemme päättäväisiä tässä asiassa, huomaamme, että mielemme muuttuu positiivisella tavalla.

Myös täysi suuntautuminen ja kaipuu kohti sitä, että vapaudumme peräkkäisten inkarnaatioiden ketjusta, kohti jumalankaltaiseksi tulemista ja päättäväiset yritykset tämän toteutumiseksi voivat tuhota kärsimysten syyt. Ne voivat tuottaa sen sanoinkuvaamattoman onnellisuuden tilan, joka seuraa Jumalan etsimisestä ja löytämisestä.  

Tule siksi tietoiseksi kärsimystesi syistä ja eliminoi ne. Olet täällä huomataksesi sen, että olet täydellisesti ja täysin onnellinen. Älä anna minkään tai kenenkään saada sinua uskomaan jotain muuta. Löydä Totuus, sillä niin kuin Jeesus sanoi: ”Totuus vapauttaa sinut!”

Artikkeli englanniksi